نگاهي تازه به شاهكار آلفرد هيچكاك به مناسبت انتشار كتاب سرگيجه- بخش اول
Etemaad Melli, يکشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۸۸ , Sunday 16 Augest 2009.
از هيچكاك و فيلمهاي او، بهويژه فيلم «سرگيجه»، سخن بسيار گفته شده است. بيشتر فيلمهاي او با جزئيات دقيق توسط منتقدان و دستاندركاران سينمايي مورد ارزيابي تحليلي قرار گرفته و براي بينندگان، مفاهيم گاه ظريف و پيچيده آنها بررسي و بازگو شده است. هر كس به نحوي از فيلمهاي هيچكاك لذت ميبرد و گزيدههايي دارد. بهطوري كه از قرائن برميآيد، هيچكاك در داستانهاي فيلم هاي خود به بررسي روانشناسانه (فرويدي) اعمال قهرمانان ميپردازد؛ در نتيجه، كمتر ميتوان به بررسي اجتماعي يا جامعهشناسانه دراين آثار رجوع كرد. چند فيلمي كه دهه 1940 در هاليوود ساخت، جدا از فيلمهايي كه مايههاي روانشناسي دارد، بيشتر برخوردار از جنبههاي جاسوسي و جنگي است؛ در واقع، ايجاد جرياني پر از دلهره و دغدغه براي قهرمان فيلم، تا خود را از مهلكه برهاند و اعتبار و حيثيت از دست رفته را باز يابد